Vad är Runner?

Runner är en löpargrupp för alla, vare sig du redan känner dig som en löpare och vill få hjälp att utvecklas, eller vill komma igång, prova på och bli en löpare.

Genom att gå med i Runner kommer du att lära dig grunderna i löpning och få en verktygslåda av olika pass och övningar. Tillsammans med andra likasinnade och under ledning av våra duktiga löptränare kommer du att under 8 veckor att träna ett pass (c:a 1 h) i veckan, där varje pass är skräddarsytt för att passa nybörjare och tar upp olika aspekter på löpträning.

Vi kommer att köra en ny omgång med start i början av april 2018. Anmäl dig här

Tid och plats

Träningarna äger rum onsdagar kl 18:15 – 19:30, med samling nedanför Vallamassivet i Vallaskogen, Linköping (se karta).

Första tillfället är 4 april 2018. Komplett träningschema finns här.

Träningsprogram

Pass 1: Intro & Löpteknik
Pass 2: Distanslöpning
Pass 3: Korta intervaller
Pass 4: Fartlek
Pass 5: Tröskel
Pass 6: Backträning
Pass 7: Löpstryrketräning
Pass 8: Avslutning & Snabbdistans

Våra tränare

Passen leds av tränare utbildade av IK Akele, en framgångsrik idrottsklubb specialiserad på långlöpning och med stor samlad erfarenhet av löpträning. Våra huvudtränare är dessutom certifierade löptränare genom Svenska Friidrottsförbundet.

Åsa Widarsson

profilbild_asa_croppedJag har tidigare tränat löpning som komplement till andra idrotter men sedan ungefär fem år är löpningen mitt huvudintresse.

Anledningen till att jag uppskattar löpningen så mycket är att det är enkelt, avslappnande och bitvis riktigt jobbigt. Jag har upptäckt hur roligt och inspirerande det är att träna löpning tillsammans med andra.

Mitt mål den här säsongen är att förbättra mina tider på 5- och 10 km. Jag tycker det även är mycket givande att inspirera andra till träning och löpning.

Gunilla Ekholm

profilbild_gunilla_croppedJag är löpare sedan 7 år tillbaka, innan spelade jag mest fotboll. Jag började träna löpning
då ett av mina barn gick med i Akele. Det ledde till att under tiden ungdomarna tränade sprang även vi föräldrar. Sedan började jag anmäla mig till olika lopp när jag ändå skjutsade till tävlingarna.
På den vägen är det och idag springer jag allt mellan 5km lopp till marathon.

Det roligaste med träningarna förutom att man mår bra är att träffa alla människor i olika åldrar med olika bakgrunder men med ett gemensamt intresse, LÖPNINGEN.

 Lisa Gylemo

profilbild_lisa_croppedMitt löparjag mår som allra bäst när jag lämnar asfalten och ger mig ut på stigarna. Löpturen får gärna innehålla teknisk terräng, jobbiga backar och fina vyer. Äventyr är ett ord som genomsyrar min löpning och framför allt de spännande lopp jag springer.

Som löptränare hoppas jag kunna inspirera och motivera samtidigt som jag bjuder på ett givande pass, både tekniskt och fysiskt.

 Peter Hall

För profilbild_peter_croppedmig är löpning den mest tillgängliga träningsformen och dessutom ett sätt att komma
nära naturen. Jag kan starta direkt utanför dörren och springer gärna ut på Tinnerös stigar. Med skorna nedpackade i väskan kan jag ta en sightseeing-jogg i en ny stad när jag är på resa, eller varför inte springa upp på ett fjäll redan före frukost som på bilden bredvid.

Jag vill hjälpa fler att hitta sin väg till löpningen och dela med mig av mina erfarenheter då jag själv var nybörjare för inte alltför länge sedan.

Frågor?

Kontakta gärna någon av våra huvudtränare för mer information:

Åsa Widarsson (asa.widarsson@akele.se)
Peter Hall (peter.hall@akele.se)

Detta får du i paketet

  • 8 inspirerande träningspass ledda av våra duktiga löptränare
  • Medlemskap i idrottsföreningen IK Akele (frivilligt) som bl.a. gör att du får tillgång till regelbundna träningspass under resten av året utan extra kostnad (Värde 200:-)

Pris: 490:-